MARTIN Bashir used deceitful methods to secure his explosive interview with Princess Diana that was edited in an Eastbourne hotel, it has been reported.

The seaside town played an unexpected role in the Panorama interview with Diana - with an investigation into the BBC and Martin Bashir to be published later today.

The controversial interview was filmed by the BBC journalist in 1995 during a “tense two and a half hours” before the recordings were then taken to "clandestine edit room" to be cut.

The resulting footage sent shockwaves through the monarchy – and the whole country.

It was during her conversation with Mr Bashir the princess famously said: “Well, there were three of us in this marriage, so it was a bit crowded.”

She gave candid details about her marriage and the Prince of Wales’s relationship with Camilla Parker-Bowles, now his wife.

Now, according to the Daily Telegraph, the report has concluded Bashir deployed deceitful methods in securing the interview, in breach of BBC editorial rules.

The Argus: Martin Bashir used 'deceitful methods' to land the Diana interview, it has been reportedMartin Bashir used 'deceitful methods' to land the Diana interview, it has been reported

Richard Ayre, the BBC’s controller of editorial policy in 1995, told the Telegraph he had informed Lord Dyson in evidence that Bashir would have breached guidelines in mocking up the statements and showing them to Earl Spencer.

He said: “The use of deceit in making factual programmes would have been permissible only in the case of investigating serious crime… and where prima facie evidence of the guilt of that person being investigated had already been obtained.

“Those circumstances clearly don’t apply to an interview with the Princess of Wales.”

The investigation was launched after Earl Spencer alleged Bashir showed him fake financial documents relating to his sister’s former private secretary Patrick Jephson, and another former royal household member, and told outlandish and untrue stories about the royal family to gain access to the princess.

Lord Dyson, the man appointed to look into the circumstances surrounding the explosive 1995 interview, has been considering if the steps taken by the BBC and Bashir were appropriate.

TV watchdog Ofcom has said previously it will not launch its own investigation into the BBC Panorama controversy, but will follow the independent inquiry “closely”.

Diana’s son the Duke of Cambridge welcomed the launch of the investigation late last year, saying it “should help establish the truth behind the actions” that led to the programme.

His brother the Duke of Sussex reportedly also supported the inquiry.

The BBC previously delayed the broadcast of a Panorama investigation into the interview.

The programme was expected to air on BBC One on Monday but was postponed due to a “significant duty of care issue”, according to the broadcaster.

It will now air on May 20, following the publication of Lord Dyson’s report.

Bashir, who was the BBC News religion editor, left the corporation last week on health grounds.

He has been seriously unwell with Covid-19 related complications.